17 Jun 2009

ITU BUKAN JALAN DAKWAH

سم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وصحبه أجمعين , أما بعد

Perjalanan sebagai seorang naqib atau naqibah merupakan suatu jalan yang cukup mencabar serta betul-betul menguji ketahanan diri. Seringkali kita sebagai nuqaba' atau naqibat mengharapkan kalau boleh setiap hari, jam bahkan detik, hidup ini sentiasa dalam keadaan yang menyoronokkan dan menggembirakan hati. Apa yang saya maksudkan disini ialah hidup sebagai seorang yang senang, tiada yang marah, semua orang suka, selalu dipuji, selalu dirai, selalu disapa, selalu dihargai dan sebagainya.

Tapi, percayalah wahai nuqaba' dan naqibat sekalian, sebenarnya jalan yang kita pilih bukanlah jalan yang mempunyai sifat-sifat yang sedemikian. Jalan yang kita pilih adalah jalan dakwah dan tarbiyah iaitu jalan yang pasti tidak ramai yang akan melaluinya.

Firman Allah SWT dalam Al-Taubah ayat 42 :

"Sekiranya apa yang kamu seru kepada mereka mempunyai keuntungan yang mudah diperolehi dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, nescaya pasti mereka akan mengikutimu, tetapi apa yang kamu seru ini adalah sangat jauh dan terdapat duri kesusahan".

Kadang-kadang hidup kita akan diuji dengan Istiqamah. Itulah ujian yang selalu saya rasai sejak ditaklifkan menjadi naqib membawa usrah sejak daripada tingkatan dua lagi.



Bukan senang untuk istiqamah dalam jalan dakwah. Saya akan senaraikan sebahagian istiqamah yang perlu ketika membawa dakwah dan usrah.


1) Istiqamah untuk menjalankan usrah setiap minggu.
2) Istiqamah untuk mengenali anak usrah.
3) Istiqamah dengan manhaj usrah yang kita sampaikan.
4) Istiqamah dengan mengamalkan ilmu yang dipelajari.
5) Istiqamah dengan pembacaan kitab-kitab ilmu dan ktab-kitab haraki.
6) Istiqamah dengan usaha melebihkan diri berbanding dengan anak usrah.
7) Istiqamah untuk sentiasa berada dalam jalan Nuqaba'.

Ulamak sufi yang haraki sering memberi pesanan bahawa istiqamah dalam keimanan kepada Allah SWT dan menyampaikan agamanya akan menghasilkan 3 perkara sepertimana yang disebutkan dalam al-Quran.

1) Berani
Iaitu tidak akan berasa takut dengan keimanan dan kerja yang kita lakukan.
2) Ketenangan
Iaitu tidak akan berasa sedih dengan gerak kerja yang kita lakukan.
3) Optimis
Iaitu suatu semangat yang berapi-api oleh kerana dijanjikan dengan balasan syurga yang penuh dengan nikmat.

Wahai nuqaba' dan naqibat sekalian.

Syaitan akan menghasut manusia daripada pelbagai sudut dan keadaan. Kalaulah kita sebagai seorang yang miskin, maka dia akan datang sebagai seorang yang miskin. Kalau kita sebagai seorang ulamak maka dia akan datang sebagai seorang ulamak. Kalau kita sebagai seorang yang berpangkat, maka dia akan datang sebagai seorang berpangkat. Begitu jugalah kita sebagai seorang naqib atau naqibah, pasti dia akan menguji kita sebagai seorang naqib atau naqibah. Waktu itulah kita akan merasakan bahawa "aku adalah seorang yang hebat sebab pandai bercakap, berhujah, dan mencernakan pemikiran. Maka timbullah riyak, sum'ah, ujub dan sebagainya.

Aku hebat
sebab mampu membaca kitab-kitab arab.
Aku hebat sebab mampu berceramah dan memberi tazkirah di hadapan khalayak ramai.
Aku hebat. Oleh sebab itulah aku dipuji, disanjungi dan disantuni.

Firman Allah SWT dalam Al-A'raf ayat 17 :

"Kemudian pasti aku (syaitan) akan mendatangi mereka (manusia) dari depan, dari belakang, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur".

Wahai nuqaba' dan naqibat sekalian,

Ketika kita mengharapkan agar senantiasa dipuji dalam hidup, dihargai, disantuni dan seumpamanya, apakah kita mengharapkan semuanya itu datang daripada jiwa yang tulus, jujur dan ikhlas atau sekadar menyedapkan mata dan telinga? Jika kita mahu pujian dan semua itu hanya sekadar untuk menyeronokkan penglihatan, maka sebenarnya kita telah berjaya meraihnya, bahkan berlebihan.

Tetapi, apabila timbul perasaan-perasan tersebut tersebut dalam jiwa nuqaba' dan naqibat, maka sudah tiba masanya fatrah kefuturan dan fatrah perubahan bukan lagi sebagai seorang naqib dan naqibah. Kerana jalan tersebut tidak menguntungkan aku. Tidak menjadikan aku sebagai seorang yang dipandang mulia.

Selamat tinggal jalan dakwah.
Selamat tinggal jalan tarbiyah.
Selamat tinggal jalan yang penuh dengan duri-duri kesusahan.
Selamat tinggal jalan yang selalu mengalirkan air mata.
Selamat tinggal jalan yang belum pasti kesudahannya.

Ketika saya mengaji kitab Al-Qadaya Al-Fiqhiyah, perbahasan berkenaan ciri-ciri seorang kepimpinan islam, Sheikh mendatangkan contoh sirah Khulafak ar-Rasyidin sebagai teladan bagi pimpinan. Satu kata-kata yang diucapkan oleh seorang sahabat besar Nabi SAW iaitu Saidina Abu Bakar As-Siddiq. Ucapan pertama beliau ketika menggantikan Rasulullah SAW sebagai khalifah umat islam ketika itu…..

"Sesungguhnya aku bukanlah seorang yang paling layak untuk menduduki takhta sebgai seorang khalifah, tetapi aku diberikan taklifan untuk memimpin kamu semua. Maka taatilah aku selagi mana aku tidak menyuruh kamu melakukan maksiat kepada Allah SWT. Dan perbetulkanlah aku sekiranya aku melakukan perbuatan yang dilarang oleh Allah SWT."

Wahai Nuqaba' dan Naqibat sekalian.

Sebenarnya inilah salah satu ciri-ciri kepimpinan islam. Tidak mengharapkan pujian dan sanjungan daripada orang ramai. Sentiasa bersedia untuk ditegur sekiranya melakukan kesalahan. Sentiasa berpegang dengan prinsip dan mauqif demi untuk mencapai hadaf dan matlamat.

Oleh kerana itu, janganlah membina tembok ketahanan diri dengan mad’u yang sentiasa memuji dan menyanjungi kita tetapi pasakkanlah ketahanan diri dengan sifat-sifat para alim ulamak dan sifat-sifat para pejuang Allah SWT. Mereka lansung tidak mengharapkan pujian dan sanjungan daripada orang ramai kerana mereka tahu bahawa…..

Itu Bukan Jalan Dakwah

Wallahu A’lam
Al-Faqir Ilallah
Shahrizan bin Mohd. Hazime
Pejabat PMRAM, Masakin Osman
Kaherah Mesir
Baca Lagi...

15 Jun 2009

PERBAHASAN SUJUD TILAWAH

سم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وصحبه أجمعين , أما بعد

Sujud merupakan salah satu daripada ibadah yang disyariatkan oleh Allah SWT kepada hambanya. Ibadah sujud bermaksud pengabdian diri kepada Allah SWT dengan meletakkan kepala yang dikatakan sebagai suatu yang mulia di tempat yang paling rendah. Iaitu tempat yang menyamai taraf bagi tempat yang dipijak oleh kaki. Hal ini memberi maksud bahawa tidak ada kelebihan yang ada pada manusia melainkan ianya datang daripada Allah SWT. Samada kelebihan dari segi tubuh badan, harta, pangkat, pemikiran dan sebagainya.

Saya diminta untuk menghuraikan secara ringkas berkenaan salah satu ibadah sujud yang terdapat dalam perbahasan kitab-kitab fiqh iaitu sujud tilawah.


SUJUD TILAWAH


Disunatkan sujud tilawah bagi

1. mereka yang membaca al-quran

2. mereka yang terdengar bacaan tersebut (tidak berniat untuk mendengar)

3. mereka yang mendengar bacaan tersebut (berniat untuk mendengar)

Samada mereka yang membaca, terdengar, mendengar tersebut berada dalam keadaan solat atau pun di luar solat.

Hukum tersebut menjadi sunat Muakkad ke atas pendengar apabila mereka yang membaca ayat al-quran tersebut melakukan sujud tilawah.

Terdapat 14 tempat bacaan dalam al-quran yang disunatkan untuk kita melakukan Sujud Tilawah.Iaitu surah An-Najm, Al-Insyiqaq, Al-‘Alaq, Al-‘Araf, Al-Ra’d, An-Nahl, Al-Isra’, Maryam, Al-Furqan, An-Naml, Fussilat dan As-Sajdah, dan 2 tampat dalam surah Al-Hajj.


SYARAT-SYARAT DISUNATKAN SUJUD TILAWAH

Hukum tersebut kekal menjadi sunat apabila terdapat syarat-syarat yang berikut.

1. Bacaan tersebut adalah bacaan yang dibenarkan oleh syarak. Maka bacaan orang yang dalam keadaan berjunub tidak disunat melakukan sujud tilawah.

2. Hendaklah bacaan ayat tersebut adalah sempurna. Tidak membaca sebahagian ayat sahaja.

3. Ayat tersebut hanya dibaca oleh seorang sahaja ketika itu.

4. Ayat tersebut bukan dibaca pada solat Jenazah.

5. Tidak terselang terlalu jauh antara bacaan ayat tersebut dan juga sujud tilawah.

Sekiranya bacaan tersebut tidak memenuhi syarat yang disebutkan maka tidak disunat untuk melakukan sujud tilawah.


PERMASALAHAN SUJUD TILAWAH

Terdapat beberapa masalah yang perlu untuk diberi perhatian dalam masalah Sujud Tilawah ini.

Masalah 1

Adakah disunatkan kita sujud tilawah ketika kita mendengar bacaan ayat sajdah daripada radio atau televisyen?

Jawapan : Sekiranya bacaan tersebut adalah secara siaranlansung, maka disunatkan kepada mereka yang mendengar atau mereka yang terdengar untuk sujud tilawah. Sekiranya bacaan tersebut adalah siaran ulangan atau rakaman program televisyen, maka tidak disunatkan untuk melakukan sujud tilawah.


Masalah 2

Sekirannya makmum tidak melakukan sujud tilawah ketika imam melakukannya, adakah batal solatnya?

Jawapan : Sekiranya perlakuan makmum tersebut adalah dengan tidak sengaja iaitu tidak menyedari bahawa imam itu sujud tilawah, maka solatnya tidak batal. Wajib kepada makmum tersebut mengikut imam ketika menyedari bahawa imam itu melakukan sujud tilawah.


Masalah 3

Apa yang perlu makmum lakukan sekiranya dia tidak mengetahui bahawa imam melakukan sujud tilawah melainkan setelah imam bangun daripada sujud tersebut? Adakah wajib dia melakukan sujud tilawah?

Jawapan : Makmum tidak wajib melakukan sujud tilawah. Hal ini kerana dia mengetahui keadaan tersebut setelah imam bangun daripada sujud tilawah. Wajib kepada makmum tersebut menunggu sehingga imam berdiri semula. Sekiranya makmum tersebut sujud setelah imam bangun, maka batallah solatnya.


Masalah 4

Bagaimana sekiranya imam membaca ayat sajdah dalam keadaan sirriyah? (Contonya dalam solat Zohor dan Asar)

Jawapan : Disunatkan kepada imam untuk melakuan sujud tilawah setelah habis solat. Hal ini kerana perbuatan sujud tilawah dalam solat tersebut (bacaan sirriyah) akan menyebabkan berlaku keraguan kepada makmum yang berada di belakang imam.


Semoga perbahasan ini menjadi satu ilmu tambhan bagi saya dan apa yang saya harapkan bahawa perbahasan ini menjawab persoalan yang ditanya oleh kawan-kawan. Segala yang baik itu daripada Allah SWT, dan segala yang buruk itu daripada kekurangan al-faqir ini. Semoga Allah SWT mengampunkannya.


Wassalam


Rujukan :

1) Kitab Al-Iqna' syarah Matan Abi Syuja' karangan Imam Khatib As-Syirbini

2) Taqrirat As-Sadidah Fi Masail Al- Mufidah karangan Imam Hasan bin Ahmad bin Muhammad Al-Kaff

3) Hasyiah Al-Bujairimi 'ala Al-Iqna' karangan Imam Bujairimi.

Wallahu A’lam
Al-Faqir Ilallah
Shahrizan bin Mohd. Hazime
Rumah Kedah Haiyu Asyir
Kaherah Mesir

Baca Lagi...

12 Jun 2009

GOLONGAN LELAKI


بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وصحبه أجمعين , أما بعد

GOLONGAN LELAKI
Lelaki mengikut definisi ulamak : Seseorang manusia yang melepasi tahap baligh dan mumaiyiz. Definisi ini tidak digunakan dalam perbahasan mirath (harta perwarisan). Dalam perbahasan tersebut penggunaan kalimah ini adalah secara umum iaitu tidak membezakan antara dewasa atau kanak-kanak.


DALIL AL-QURAN BERKENAAN GOLONGAN LELAKI

1) Firman Allah di dalam surah al-Nisa’ ayat 34

Maksudnya : Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemeliharaan Allah dan pertolonganNya. Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukulah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha tinggi, lagi Maha besar.
2) Firman Allah di dalam surah al-Baqarah ayat 228

Maksudnya : Dan isteri-isteri Yang diceraikan itu hendaklah menunggu dengan menahan diri mereka (dari berkahwin) selama tiga kali suci (dari haid). Dan tidaklah halal bagi mereka menyembunyikan (tidak memberitahu tentang) anak yang dijadikan oleh Allah dalam kandungan rahim mereka, jika betul mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat. Dan suami-suami mereka berhak mengambil kembali (rujuk akan) isteri-isteri itu dalam masa idah mereka jika suami-suami bertujuan hendak berdamai. Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) Dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); Dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya). Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.


3)Firman Allah SWT dalam an-Nisa’ ayat 11

Maksudnya : Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka untuk) anak-anak kamu, Iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan. tetapi jika anak-anak perempuan itu lebih dari dua, maka bahagian mereka ialah dua pertiga dari harta yang ditinggalkan oleh si mati. Dan jika anak perempuan itu seorang sahaja, maka bahagiannya ialah satu perdua (separuh) harta itu. Dan bagi ibu bapa (si mati), tiap-tiap seorang dari keduanya: satu perenam dari harta yang ditinggalkan oleh si mati, jika si mati itu mempunyai anak. Tetapi jika si mati tidak mempunyai anak, sedang yang mewarisinya hanyalah kedua ibu bapanya, maka bahagian ibunya ialah satu pertiga. kalau pula si mati itu mempunyai beberapa orang saudara (adik-beradik), maka bahagian ibunya ialah satu perenam. (Pembahagian itu) ialah sesudah diselesaikan wasiat yang telah diwasiatkan oleh si mati, dan sesudah dibayarkan hutangnya. lbu-bapa kamu dan anak-anak kamu, kamu tidak mengetahui siapa di antaranya yang lebih dekat serta banyak manfaatnya kepada kamu (pembahagian harta pusaka dan penentuan bahagian masing-masing seperti Yang diterangkan itu ialah) ketetapan dari Allah; Sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.


4) Firman Allah SWT dalam an-A’raf ayat 63

Maksud : "Adakah kamu merasa ragu-ragu dan hairan tentang datangnya kepada kamu nasihat pengajaran dari Tuhan kamu melalui seorang lelaki dari golongan kamu, untuk memberi peringatan kepada kamu, dan supaya kamu bertaqwa dan juga supaya kamu beroleh rahmat?".


DALIL HADIS BERHUBUNG GOLONGAN LELAKI

Sabda nabi :

لو كنت آمرا أحدا أن يسجد لأحد لأمرت المرأة أن تسجد لزوجها

Maksudnya : Kalaulah aku disuruh untuk memerintahkan seseorang untuk sujud pada manusia, sudah tentu aku akan menyuruh wanita untuk sujud pada suaminya.


PERBAHASAN ULAMAK BERHUBUNG GOLONGAN LELAKI

Lelaki merupakan golongan yang diberi kelebihan oleh Allah SWT jika hendak dibandingkan dengan golongan wanita. Allah SWT menganugerahkan ilmu dan akal yang lebih kepada golongan lelaki. Bukan itu sahaja bahkan Allah SWT menetapkan kekuasaan lelaki itu melebihi kekuasaan wanita. Sebagai contoh lelaki dibenarkan oleh syariat untuk pergi berperang berlainan dengan golongan wanita. Lelaki juga merupakan ketua kepada wanita dalam kebanyakan bidang. Dari sudut rumahtangga pula, si suami berhak untuk memukul isteri demi untuk mentakdib (mangajar) sekiranya si isteri melakukan perbuatan yang melampaui batas. Kerana itulah tanggungjawab yang diletakkan di bahu lelaki melebihi tanggungjawab yang dipundakkan keatas bahu wanita.


Kata Dr. Wahbah Zuhaili, antara sebab golongan lelaki dilebihkan berbanding wanita adalah kerana 2 perkara:-
1) Lelaki mempunyai jasad dan tubuh yang lebih kuat.
2) Allah SWT memberikan kesempurnaan ciptaan, pemikiran yang tajam, kekuatan akal, perasaan yang sederhana kepada mereka. Kerana itulah lelaki mampu untuk memberikan pandangan yang tajam dan bernas. Kenabian dan Rasul juga dilantik dikalangan golongan lelaki kerana kelebihan tersebut. Mereka juga mampu untuk menjadi pemimpin, imam, qadi, dan sebagainya. Allah SWT juga menjadikan kuasa talak itu pada suami, mengharuskan seorang suami untuk berpoligami dan mengkhususkan golongan lelaki untuk menjadi saksi dalam kes-kes jenayah, hudud, mendapat bahagian yang lebih dalam harta perwarisan serta mendapat asobah dalam masalah faraid (pusaka).


Golongan lelaki juga dipertanggungjawabkan untuk memberikan nafkah kepada isteri, kaum kerabatnya, serta perlu untuk membayar mahar kepada isterinya sebagai tanda penghormatan.

Kata Imam Qurtubi, golongan lelaki dilebihkan oleh Allah SWT berbanding wanita dari segi nafkah, akal pemikiran, pewarisan dan mereka juga disyariatkan untuk keluar berperang serta melakukan amar makruf dan nahi mungkar melebihi berbanding golongan wanita.

Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 228

Maksudnya : Dalam pada itu orang-orang lelaki (suami) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya)


Mengikut perbahasan ulamak berkenaan ayat tersebut, Allah SWT memberikan darjat kepada golongan lelaki melebihi wanita. Kalimah darjat di sini bermaksud penciptaan, akhlak, kekuasaan, nafkah, ketaatan serta kelebihan di dunia dan akhirat.

Terdapat beberapa tafsiran para ulamak berkenaan surah an-nisa’ ayat 34
Kelebihan lelaki berbanding wanita dari segi pengurusan rumahtangga serta kemuliaan.
Ketidakmampuan seseorang suami memberikan nafkah kepada isteri akan memberikan hak kepada isteri untuk menuntut fasakh nikah kerana hilangnya tujuan asal pensyariatan pernikahan. Firman Allah SWT

Maksudnya : Dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian dari harta mereka.
Seseorang suami tu berhak untuk mentakdib (mengajar) serta menghalang isterinya daripada keluar rumah. Dan isteri pula perlu memberi ketaatan kepada suami selama mana suaminya tidak menyuruhnya untuk melakukan perkara yang maksiat di sisi Allah SWT.

Kata Imam Ibnu Kathir, kalimah (qauwamun) bermaksud pemimpin. Ini bermaksud golongan lelaki merupakan pemimpin kepada golongan wanita.

Pernikahan bukanlah bermaksud agama Islam itu mengongkong golongan wanita, tetapi pernikahan bermaksud suatu akad yang mewajibkan perlaksanaan hak daripada kedua-dua pihak samada dari sebelah lelaki mahupun wanita. Firman Allah SWT

Maksudnya : Dan para wanita mempunyai hak yang seimbang dengan kewajipannya menurut cara yang makruf.


Seorang wanita perlu memberi ketaatan kepada suaminya manakala seorang lelaki perlu mengutamakan ibunya 3 kali melebihi bapanya. Wanita menerima bahagian pusaka yang kurang daripada lelaki dan harta tersebut menjadi milik peribadinya , manakala lelaki pula menerima pusaka yang lebih dan perlu menggunakan harta tersebut untuk menyara isteri dan anak-anak.


Wanita bersusah payah mengandung dan melahirkan anak. Setiap saat ibu yang mengandung didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk Allah SWT di muka bumi. Dan mati seorang ibu yang melahirkan anak adalah dikira sebagai syahid yang kecil.


Golongan lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita :
1. Ibunya
2. Isterinya
3. anak perempuannya
4. saudara perempuannya.


Manakala golongan wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 orang lelaki
1. Suaminya,
2. Ayahnya,
3. Anak lelakinya
4. saudara lelakinya .


Seorang lelaki perlu keluar berperang manakala ketaatan seorang wanita kepada suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya terhadap Allah SWT akan turut menerima pahala seperti pahala golongan lelaki yang keluar berperang di jalan Allah SWT tanpa perlu mengangkat senjata.


Wallahu A’lam
Al-Faqir Ilallah
Shahrizan bin Mohd. Hazime
Pejabat Pmram, Masakin Osman
Kaherah Mesir

Baca Lagi...
Related Posts with Thumbnails