16 Januari 2010

Hukum membaca Al-Quran di atas kubur


Assalamualaikum..

Segala pujian bagi Allah SWT, Tuhan Rabb bagi sekalian alam semesta. Selawat dan salam buat Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW, Rasul ikutan sepanjang zaman.

Saya terbaca satu perbahasan yang cukup menarik untuk dikongsi bersama. Saya temuinya dalam kitab karangan Al-Alim Al-Allamah Sheikhuna Al-Fadhilah Dr. 'Ali Jumuah. Beliau merupakan mufti di Negara Mesir.

Mungkin terjemahan yang saya buat ini boleh untuk sama-sama kita kongsi. Ini merupakan fatwa yang dikeluarkan oleh Sheikhuna.

Soalan: Apakah Hukum Membaca Al-Quran Untuk Si Mati Di Atas Kubur? Adakah Sampai Pahala Bacaan Tersebut Kepada Si Mati?

Jawapan:

Para ulama' telah bersepakat (berijma' atau berpendapat) mengatakan bahawa membaca Al-Quran di atas kubur adalah tidak haram, bahkan tidak berdosa bagi mereka yang melakukannya dan jumhur ulama' Hanafiah, Syafi'iyah dan Hanabilah berpendapat bahawa hukumnya adalah sunat, berdasarkan riwayat daripada Anas R.A ( hadis marfu' ):

من دخل المقابرفقرأ فيها (يس) خفف عنهم يومئذ، و كلان له بعددهم حسنات

Maksudnya: "Barangsiapa yang memasuki kawasan perkuburan lalu membaca di dalamnya surah Yasin maka diringankan azab kepada ahli kubur di hari tersebut dan bagi mereka (orang yang membaca al-Quran) adalah memperoleh pahala kebaikan"

Dan telah thabit daripada Ibnu Umar bahawa :

"Sesungguhnya beliau berwasiat bahawa apabila beliau dikebumikan, maka dibacakan disisinya dengan awal permulaan surah Al-Baqarah dan akhir surah Al-Baqarah".

Adapun ulama' Malikiyyah berpendapat bahawa membaca Al-Quran di atas kubur adalah makruh. Akan tetapi, Syeikh Dardir memberikan komentar beliau di dalam masalah ini :

"Ulama' mutaakh'khirin berpendapat bahawa harus membaca Al-Quran dan berzikir serta menghadiahkan pahala bacaan tersebut kepada si mati bahkan si pembaca juga akan mendapat/beroleh pahala tersebut, Insya Allah".

Perselisihan pendapat pada masalah ini adalah terlalu lemah (dhoif). Pendapat yg mengatakan hukumnya adalah sunat adalah pendapat yg kuat. Sesungguhnya sebahagian ulama berpendapat bahawa masalah ini adalah masalah ijma'. Antara ulama' yang berpendapat sedemikian adalah Imam Ibnu Qudamah Al-Maqdisi Al-Hanbali. Beliau mengatakan bahawa :

"Apa-apa kebaikan yang dilakukan dan menghadiahkan pahalanya kepada si mati yang muslim (beragama Islam), maka itu adalah perkara yg bermanfaat. Berkata sebahagian ulama', apabila dibacakan Al-Quran di sisi si mati atau menghadiahkan pahalanya kepada si mati maka beroleh pahala, maka pembacanya juga akan mendapat/beroleh pahala dan seolah-olah si mati juga membacanya, maka diharapkan si mati akan beroleh rahmat. Sesungguhnya, apa yg kami sebutkan itu tadi adalah disepakati/dipersetujui (ijma') oleh para ulama'. Mereka ( para ulama' yg bersepakat ) bersama-sama berkumpul membacakan Al-Quran serta menghadiahkan pahalanya kepada si mati tanpa ada yg membantah di kalangan mereka (tanpa saling membantah antara satu sama lain).


Sesungguhnya, Syeikh Al-Uthmani telah memberikan komentar berikut di dalam masalah ini :

"Para ulama' bersepakat mengatakan bahawa istighfar, doa, sedekah, haji, pembebasan hamba adalah bermanfaat bagi si mati dan pahala kebaikan tersebut sampai kepadanya. Hukum membaca Al-Quran di atas kubur adalah sunat".

Dalil bagi sampainya pahala bacaan Al-Quran kepada si mati adalah diqiyaskan dgn hukum sampainya pahala "haji ganti/haji badal" kepada si mati kerana haji terkandung di dalamnya solat. Surah Al-Fatihah dan surah-surah yg lain dibaca di dalam solat.

Apa-apa yg sampai ke semuanya, pasti akan sampai satu juzu' (sebahagian) daripadanya. Maka pahala bacaan Al-Quran sampai kepada si mati dengan izin Allah sekiranya si pembaca memohon supaya Allah memberikan pahala kepada si mati sepertimana diberikan pahala kepadanya (si pembaca).


Berdasarkan kepada apa yang diterangkan, sesungguhnya ulama' telah bersepakat bahawa membaca Al-Quran untuk si mati adalah harus manakala sebahagian ulama' berpendapat bahawa menghadiahkan pahala kepada si mati juga hukumnya adalah harus.

Para ulama' Syafi'iyah berpendapat bahawa pahala tersebut akan sampai kepada si mati dengan diiringi bacaan doa :


اللَّهُمَّ اجْعَلْ مِثْلَ ثَوَابِ مَا قَرَأْتُ لِفُلان

Maksudnya: "Ya Allah, sampaikanlah pahala bacaan Al-Quran aku ini kepada si fulan"


Sesungguhnya ianya bukanlah hanya semata-mata dengan amalan tersebut sahaja bahkan boleh juga dilakukan pada amalan-amalan yang lain.

Perselisihan yg berlaku adalah sangat sedikit dan sepatutnya ia tidak berlaku pada masalah ini.



SEMOGA BERTEMU DALAM HALAQAH ULAMAK


Wallahu'alam
Shahrizan bin Mohd. Hazime
Markaz Langgar,
Alor Star, Kedah.

Rujukan

1. Al-Mughni karangan Ibnu Qudamah

2. Tuhfatul Ahwazi syarah Sunan Tirmizi karangan Al-Mubarakfuri

3. Syarah Kabir karangan Al-Alamah Dardir

4. Rahmatul Ummah Fi Al-Ikhtilaf Al-Aimmah karangan Sheikh Uthmani

5. Kamus Bahasa Arab

6. Fatwa Al-Alim Al-Allamah Sheikh Dr. Ali Jumuah

13 ulasan:

  1. من دخل المقابر فقرأ سورة ( يس ) خفف عنهم يومئذ ، وكان له بعدد من فيها حسنات
    الراوي: أنس بن مالك المحدث:الألباني - المصدر: السلسلة الضعيفة - الصفحة أو الرقم: 1246
    خلاصة حكم المحدث: موضوع

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails