07 Jun 2010

Kemasyhuran Bukan Matlamat Pimpinan

Assalamualaikum.

Segala pujian bagi Allah SWT, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW, penghulu kepada segala nabi dan rasul.

Saya diminta untuk menghuraikan secara ringkas tentang kalam hikmah Imam Ibnu 'Athoillah As-Sakandari yang ke 11 di dalam kitab beliau Al-Hikam. Kalam tersebut menjadi pegangan prinsip dalam hidup saya. Saya sempat mengadiri kelas beberapa masyaikh yang menghuraikan kalam hikmah tersebut suatu masa dahulu.

Setiap hari Jumaat, Sheikh Yusri Rushdi As-Sayyid Jabr akan membaca kitab tersebut di Masjid Al-Asyraf di Jabal Muqattam. Kitab tersebut akan dibaca selepas pembacaan kitab Al-Muwatta' karangan Imam Malik Rahimahullah dan kitab Khasais Al-Kubra karangan Imam As-Sayuti Rahimahullah.

Kawan-kawan yang berkelapangan, boleh datang ke kelas selepas solat Jumaat di masjid tersebut.

*******

Dalam kitab Al-Hikam, Imam Ibnu 'Athoillah ada menyebutkan kalam hikmah ke 11 yang berbunyi

ادفن وجودك فى أرض الخمول فما نبت مما لم يدفن لا يتم نتائجه

"Tanamlah dirimu ke dalam tanah yang gersang, sesungguhnya apa-apa yang tumbuh daripada sesuatu yang tidak ditanam, maka tidak sempurnalah natijahnya"

Sepertimana yang telah dihuraikan oleh Sheikh Abdul Majid As-Syurnubi, kalam ini mengajar penuntut ilmu untuk berakhlak dengan sifat tawadduk dan ikhlas. Hal ini kerana kedua-dua sifat ini akan menjaga seseorang daripada mencari kemasyhuran dan populariti.

Imam Ibnu 'Athoillah memberi satu analogi yang cukup mudah bagi seseorang menggambarkannya. Beliau menyamakan penuntut ilmu dengan sebiji benih.

Realiti pengalaman bagi seorang petani, untuk mendapatkan hasil tanaman yang subur dan baik, maka petani tersebut perlu memilih biji benih yang berkualiti. Kemudian benih tersebut disemai di tapak yang dijaga rapi.

Ketika ia disemai, tiada sesiapa pun yang mengetahui gred kualiti benih tersebut. Bahkan ia lansung tidak kelihatan di atas tanah. Sehinggalah sampai masa dan waktu yang sesuai, maka benih tersebut bertukar menjadi hasil tanaman.

Struktur akar yang kuat di dalam tanah menyebabkan ia tidak mudah tercabut ditiup angin. Begitu juga dengan sumber mineral yang yang mudah diperolehi melalui ceracak akar yang menyelirat.


Sepertimana benih yang digambarkan, begitulah perjalanan cara hidup penuntut ilmu yang ingin digambarkan oleh Imam Ibnu 'Athoillah. Bagi saya, penuntut ilmu adalah pemimpin bagi masyarakat. Sebab itulah ia sesuai diamati oleh pimpinan.

Jika diteliti dan dikaji sejarah hidup kebanyakan tokoh pimpinan yang hebat, mereka adalah golongan yang tidak dikenali di peringkat permulaan. Kemasyhuran yang tidak dicari menyebabkan keikhlasan dan sikap tawadduk itu bertapak di jiwa mereka.

Ilmu-ilmu asas serta ilmu-ilmu kepimpinan dipelajari daripada guru yang bersifat murabbi. Ilmu tersebut diamalkan serta disampaikan kepada masyarakat sekeliling. sehinggalah suatu hari mereka menjadi pimpinan yang hebat mampu mengubah keadaan suasana masyarakat ke arah Islam.

Tetapi cuba bayangkan apa yang akan berlaku sekiranya pimpinan yang naik tidak mempunyai ilmu asas yang cukup. Maka golongan ini akan memandu masyarakat ke arah yang menyesatkan. Inilah yang dimaksudkan oleh Imam Ibnu 'Athoillah sebagai natijah yang tidak sempurna.

Imam Abu Al-Abbas Al-Mursi Rahimahullah pernah menyebut di dalam satu kata-katanya

من أحب الظهور فهو عبد الظهور , ومن أحب الخفاء , فهو عبد الخفاء , ومن كان عبد الله , فهو عليه أظهره أو أخفاء

Barangsiapa yang cintakan kemasyhuran, maka dia adalah hamba masyhur. Barangsiapa yang cintakan bersendirian (tidak masyhur), maka dia adalah hamba bersendirian. Dan barangsiapa yang menjadi hamba Allah SWT, maka Dialah yang akan memberi kemasyhuran ataupun tidak masyhur.

*******

REALITI PIMPINAN MAHASISWA

Terkadang seseorang mencari kemasyhuran di peringkat permulaan demi semata-mata untuk menjadi pimpinan di masa hadapan. Fikrah mereka menyatakan bahawa, "Pimpinan yang akan memandu masyarakat adalah mereka yang paling dikenali".

Justeru ilmu-ilmu asas serta ilmu kepimpinan diabaikan. Keikhlasan yang tidak disemai akan menbuahkan sikap ego yang melampau. Ilmu asas yang saya maksudkan ialah ilmu-ilmu fardhu ain yang wajib diketahui oleh setiap individu. Tidak perlu untuk saya hurai panjang tentang perkara tersebut kerana ia mudah bagi pembaca untuk memahami.

Ilmu kepimpinan yang saya maksudkan ialah kaedah untuk membuat sesuatu keputusan apabila berlaku masalah. Mudah untuk saya katakan di sini, kepimpinan wajib mengetahui Fiqh Al-Khamsah kerana ilmu ini akan membina pemikiran (turuq tafkir) bagi kaedah pertimbangan dalam membuat sesuatu keputusan.

Fiqh Al-Khamsah ialah :
1) Fiqh An-Nusus (Dalil)
2) Fiqh Al-Muwazanat (Pertimbangan)
3) Fiqh Al-Aulawiyat (Keutamaan)
4) Fiqh Al-Waqi' (Suasana)
5) Fiqh At-Taghyir (Perubahan)

Pengabaian pimpinan untuk memahami Fiqh Al-Khamsah ini akan menyebabkan kepincangan yang berlaku serta keputusan yang tidak mengikut kehendak agama (maqasid syarak).

Terkadang maslahat yang tidak diiktibar syarak digunapakai bagi membuat suatu keputusan. Terkadang perkara yang tidak sepatutnya diubah (thawabit), tetapi diubah dengan alasan meraikan maslahat. Terkadang perkara yang tidak perlu dibincang, tetapi dibahas panjang akibat tidak memahami Fiqh Al-Khamsah ini.


Justeru, pimpinan PMRAM kini berusaha untuk menghidupkan kembali permata yang sudah kian lama ditinggalkan. Sebab itulah antara pembawakan bagi sesi ini ialah 'Penghayatan Ilmu Pencernaan Minda'. Fiqh Al-Khamsah yang saya sebutkan di atas merupakan ilmu kotemporari (mu'asarah) iaitu kaedah penyusunan (turuq tafkir) bagi ilmu-ilmu asas yang dipelajari daripada kitab-kitab fundamental (turath).

Semoga Allah SWT merahmati salah satu usaha murni PMRAM ini.

Wallahu 'alam.

SEMOGA BERTEMU DALAM HALAQAH ULAMAK

Shahrizan bin Mohd Hazime
Rumah BP PMRAM,
Haiyu Sabiek, Kaherah, Mesir.

Rujukan

1. Syarah Al-Hikam karangan Sheikh Zarrouq.

2. Syarah al-Hikam karangan Sheikh Abdullah As-Syarqawi.

3. Syarah Al-Hikam karangan Sheikh Abdul Majid Al-Syurnubi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails