07 Januari 2010

Selaju HONDA CITY



Assalamualaikum...
Setelah lama kajian saya berkenaan dengan blog yang ditulis oleh kawan-kawan dan sahabat-sahabat, saya terfikir apakah titik penting yang mesti diterapkan ke dalam blog untuk menjadikan medan dakwah ini berhasil dan tidak dianggap membunag masa.

Kita selalu mengatakan bahawa internet dan blog adalah medium untuk menyampaikan dakwah. Tapi sejauh manakah landasan tersebut menuju kepada matlamat yang diungkapkan. Ada antara kita yang menulis diari peribadi, ada yang menulis matlamat hidupnya, ada yang menulis kajian ilmiah untuk dikongsi bersama dan ada yang menulis pendapat dan fikrah untuk disampaikan pada masyarakat.

Antara jenis-jenis bentuk penulisan ini, yang manakah dapat memberi input yang berguna dan anjakan paradikma yang berkesan pada masyarakat.


Saya berfikir dan terus berfikir. Bagi saya setelah mengamati tulisan kawan-kawan, sebenarnya medium yang tersedia ini akan memberi impak yang maksimum dalam masyarakat apabila ia dijadikan sebagai tempat untuk menyampaikan fikrah. Bukan diari diri, bukan tempat untuk meluahkan perasaan, bukan landasan untuk menyebarkan fitnah dan caci maki.

Oleh itu, mungkin sekarang saya mula belajar untuk menyapaikan fikrah melalui medium yang luas ini. Walaupun saya terkebelakang dalam mendapat natijah yang dikaji ini, tapi saya bersyukur kerana saya akan tujukan matlamat penulisan saya ini kearah penyebaran fikrah yang saya pelajari.

Memang jauh matlamat yang saya letakkan pada blog saya ini. Mungkin memakan masa 2 hingga 3 tahun untuk mencapat matlamat sebenarnya. Tetapi itulah ujian dan cabaran yang mesti ditempuhi. Dan saya akan menempuhi cabaran tersebut selaju "HONDA CITY"

SEMOGA KITA BERTEMU DALAM HALAQAH ULAMAK

Wallahu'alam
Shahrizan bin Mohd. Hazime
Sungai Petani Kedah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails