19 November 2010

Muqaddimah Qawaid Fiqhiyah Selepas Khatam Fath Al-Qarib


Assalamualaikum

Segala puji bagi Allah SWT, Tuhan yang menciptakan langit dan bumi. Selawat dan salam buat junjungan mulia kekasih hati Nabi Muhammad SAW, penghulu kepada segala nabi dan rasul.

Bersyukur kehadrat Allah SWT yang telah mengurniakan nikmat ISTIQAMAH dalam mempelajari ilmu agama serta berusaha untuk mengamalkannya. Sesungguhnya Islam mengajar umatnya agar berterusan melakukan kerja-kerja Islam walaupun sedikit.

Sebab itulah para hukamak pernah menyebutkan bahawa sifat istiqamah itu lebih baik daripada seribu karamah. Sikap para wali Allah SWT tidak pernah meminta supaya mereka mendapat karamah daripada Tuhannya. Akan tetapi mereka bermohon agar diberikan anugerah kelazatan serta kenikmatan beribadah kepada Allah SWT.

Jesteru Allah SWT menyatakan di dalam al-quran 3 anugerah yang yang akan diberikan kepada hamba-hambaNya yang ISTIQAMAH beriman kepadaNya.

1) Sifat berani
Mereka yang istiqamah akan mempunyai keyakinan diri dan motivasi yang tinggi. Oleh itu segala ujian yang menimpa bakal dilalui dengan jiwa yang besar.

2) Sifat tenang
Golongan yang istiqamah mempercayai dengan penuh keyakinan bahawa semua yang terjadi adalah taqdir daripada Allah SWT. Oleh itu mereka tidak akan cepat berputus asa, mengeluh, mahupun mengangkat diri berlebih-lebihan.

3) Optimis
Golongan ini mempunyai matlamat yang jelas di hadapan. Oleh itu segala tindakan yang dilakukan adalah mengikut kepada garis panduan syarak serta perancangan yang terperinci,

Alhamdulillah sehingga ke hari ini, kami dianugerahkan oleh Allah SWT kesempatan untuk mengkhatamkan pembacaan kitab Fath Al-Qarib iaitu kitab fiqh syarahan kepada Matan Abi Syujak.

Saya memulakan pembacaan kitab tersebut pada bulan Ogos 2008 di dalam Madrasah Imam As-Syafie anjuran Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir 2008. Berkat istiqamah yang dianugerahkan Allah, kami mengkhatamkan kitab tersebut pada 14 November 2010.

Bagi meneruskan agenda fikrah ilmuan ini, insyallah kami akan menyambung perbincangan dalam Madrasah Imam As-Syafie dengan kitab yang baru iaitu Ad-Durar Al-Bahiyah fi idhah Al-Qawaid Al-Fiqhiyah karangan Sheikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki.

Muqaddimah pembacaan akan dimulakan pada 20 November 2010. Selepas ini saya akan ceritakan sebab pemilihan kitab tersebut selepas tingkatan pembacaan kitab fiqh.

Semoga perkongsian yang sederhana ini akan diredhoi oleh Allah SWT serta mendapat rahmat dan kasih sayangNya.

SEMOGA BERTEMU DALAM HALAQAH ULAMAK

Shahrizan bin Mohd Hazime,
Pejabat PMRAM, Masakin Osman,
Kaherah, Mesir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails