10 Januari 2010

Matlamat asalku ke Mesir



Assalamualaikum

Sehala puji bagi Allah yang maha Agung. Selawat dan salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW, rasul yang membawa umatnya menuju ke jalan yang diredhoi Allah.

Tanggal 20 Oktober 2009. Marupakan satu tarikh yang tidak dapat saya lupakan. Pada tika itu terdapat 2 kenangan yang akan saya kenang sampai bila-bila. Mungkin ini merupakan hadiah daripada Allah SWT untuk hambanya yang faqir ini bersempena hari kelahiran pada 17 Oktober yang lalu.

Pada tarikh tersebutlah hamba yang faqir ini sempat bersalaman dengan Al-Alim Al-Allamah Sheikhuna 'Ali Jumuah, Mufti Mesir. Dah lama saya nantikan saat ini. Akhirnya Allah kurniakan anugerah barakah ini sebelum saya pulang ke Malaysia. Alhamdulillah.

Bagi saya sebenarnya matlamat asal yang saya letakkan ketika mula menjejak kaki ke Bumi Anbiyak ini masih belum tercapai walaupun 4 tahun saya berusaha ke arah tersebut. Sebab itulah gerak hati ini terus memujuk untuk menyambung pengajian di bumi yang barakah ini. Masih banyak lagi yang belum saya terokai.

Matlamat apa yang sampai 4 tahun masih belum tercapai? Betul ke diri ini yakin untuk mencapai matlamat itu??

Ya.....Matlamat untuk menjadi seorang ulamak. Itulah tujuan asal saya datang ke bumi Mesir ini. Pernah di tahun 2004 saya mendapat tawaran untuk ke Matrikulasi Pahang bagi menjadi seorang Akauntan. Tetapi tawaran itu ditolak demi untuk menjadi ulamak.

Pada tahun yang sama juga saya ditawarkan untuk ke Universiti Islam Antarabangsa bagi menjadi seorang Pakar Motivasi. Itu juga saya tolak demi untuk mewarisi ilmu para alim ulamak. Di tahun 2005 sekali lagi saya ditawarkan untuk ke Universiti Kebangsaan Malaysia bagi menjadi seorang guru kementerian. Itu juga saya tolak demi untuk mempelajari ilmu daripada dada ulamak.

Tawaran yang seterusnya saya terima dengan hati yang terbuka untuk melanjutkan pelajaran ke Timur Tengah, Universiti Al-Azhar As-Syarif. Universiti yang tertua di dunia. Inilah tempat yang banyak melahirkan para alim ulamak untuk mengubah masyarakat ke arah ke arah islam yang sejahtera.

Kini saya telahpun ditabalkan sebagai graduan Universiti Al-Azhar As-Syarif. Tarikh 17 November 2009 merupakan tarikh penting buat saya kerana pada saat itu saya akan menjalani temuduga MA di Universiti Al-Azhar. Peluang sebegini tidak mudah-mudah untuk saya lepaskan. Manakan mungkin, pengorbanan untuk tidak pulang ke Malaysia selama 4 tahun saya letakkan demi mendapat peluang untuk mempelajari manhaj MA Universiti Al-Azhar As-Syarif. Persiapan dibuat demi untuk mencapai matlamat yang dicanangkan.



7 Disember 2009, saya menerima tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke universiti tersebut. Saya memilih untuk mengambil bidang Fiqh Am.

Saya tahu bahawa MA di Universiti Al-Azhar merupakan antara MA tersusah di dunia. Ramai mahasiswa Malaysia yang gagal untuk menghabiskan MA di tempat tersebut.

Bagi saya, matlamat asal saya ke bumi Mesir adalah di tempat yang pertama. Walaupun berkemungkinan sijil tidak saya perolehi daripada pihak universiti, saya akan berusaha memperoleh manhaj yang diletakkan oleh para masyaikh sehingga mampu melahirkan ulamak yang tersohor di serata dunia.

Oleh itu awal-awal lagi saya letakkan di dalam hati sebelum saya jejak kaki ke Bumi Anbiyak pada 2 Febuari 2010 akan datang...

TUJUAN ASALKU ADALAH MENJADI ULAMAK


SEMOGA BERTEMU DALAM HALAQAH ULAMAK

Wallahu'alam
Shahrizan bin Mohd. Hazime
Sungai Petani, Kedah

3 ulasan:

  1. Tahniah, sudah bergraduasi..dan dapat sambung belajar di Al Azhar, harap dapat habiskan pengajian..

    Doakan kami disini.

    BalasPadam
  2. salam..moga2 cita2 mu tercapai..moga dpt mghabiskan MA.

    BalasPadam
  3. teruskan cita-cita anda.
    Sememangnya ciri2 ulamak sudah ada pada penampilan dan penyampaian anda..

    Semoga selamat pergi dan balik untuk mengisi kemenangan Islam di bumi Malaysia khususnya.

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails