08 Januari 2010

Teori Kematangan Ilmu


Assalamualaikum..

Segala puji bagi Allah yang maha Agung. Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Mungkin satu teori yang saya pelajari di Mesir boleh untuk sama-sama kita kongsi demi untuk melihat masyarakat terus maju menuju Islam yang Sejahtera.

Bagi saya teori ini memang cukup membantu bagi seseorang yang bergelar mahasiswa atau mahasiswi Al-Azhar yang pulang bercuti atau menabur bakti di tanah air. Memang tidak dinafikan, kata-kata abang dan kakak di Mesir memang benar. dan sekarang saya sendiri yang melalui pengalaman tersebut.

Sewaktu saya menjejak kaki di Malaysia setelah 4 tahun menghidu bau Perlembahan Nil tanpa pulang lansung ke sini, saya bersama-sama dengan keluarga dalam tempoh seminggu sahaja. Bermaksud seminggu yang pertama bersama dengan ibu dan ayah.

Masuk minggu yang kedua, deringan talifon bimbit mula berbunyi. Waktu itu jadual saya sudah mula untuk disusun. Seperti yang kita sedia maklum, tugasan amanah sebagai mahasiswa Al-Azhar ini memang sangat-sangat diperlukan masyarakat. Bagi saya mungkin inilah medah sebenar yang selalu dikatakan oleh orang-orang lama.

Alhamduillah, segala pelawaan orang-orang taman, kawan-kawan, pakcik-pakcik saya terima dengan hati yang terbuka dan dalam keadaan bersedia. Macam-macam perkara yang disuruh, asalkan jangan menolak selagi terdaya.

- Mengajar Bahasa Arab
- Menjadi imam surau
- Memberi kuliah Subuh dan Maghrib
- Membaca Khutbah
- Ceramah
- Tazkirah
- Menjalankan usrah
- Membuat tamrin

Segala yang diminta oleh masyarakat dapat saya lakukan dengan seadanya. Dah tu, apa teori yang dimaksudkan ????



PERSATUAN......!!

Ya, persatuan memang banyak membantu menyemai kemahiran yang ada dalam diri kita. Bagi saya sebenarnya terdapat 3 unsur yang perlu untuk kita selaku pimpinan mahasiswa/wi menyeimbangkannya. Kalau kurang salah satu, mungkin perkembangan ini akan terbantut. Percayalah.

Imam Abu hanifah membahagikan hidupnya kepada 3 bahagian.
1/3 adalah hubungan dengan ALLAH SWT.
1/3 lagi adalah hubungan dengan ILMU
1/3 lagi adalah hubungan dengan MASYARAKAT

Jadi 3 unsur inilah yang menjadikan ilmu yang dipelajari oleh tokoh tersebut menjadi matang sehinggakan dalam bidang muamalat, kita menggunakan pendapat beliau. Dan banyak lagi ilmu-ilmu tokoh ini yang menjadi pegangan masyarakat kini. Ketekunan beliau membahagikan masa dalam kehidupan serta memdalami ilmu perlu diteladani sehingga beliau digelar sebagai Mujtahid Mutlak.

Dalam konsep mahasiswa/wi persatuan adalah medan bagi 1/3 yang ketiga. Iaitu menjalinkan hubungan kita dengan masyarakat. Dalam persatuan kita diminta berceramah, berkhutbah, menghasilkan kertas kerja, menyelesaikan masalah, menyusun strategi perlaksanaan misi dan visi, bersedia berhadapan dengan masysrakat dan lain-lain.

Bagi saya, perkara-perkara inilah yang memberi kematangan kepada ilmu pelajaran yang kita pelajari. Talaqqi tidak menghalang berpesatuan. Mengaji kitab-kitab kuning tidak mengganggu berpesatuan. Menguruskan kehidupan seharian tidak menghalang berpesatuan. Malah persatuan lah yang akan mengajar kita untuk membahagikan masa yang hanya diberi 24 jam sahaja.

Oleh itu, walaupun kita tidak berpesatuan, jangan beri alasan bahawa kita tidak mampu untuk berhadapan dengan masyarakat. Bermasyarakat itu semestinya, cuma apakah medium yang mempercepatkan kematangan tersebut.

Wallahu'alam

Shahrizan bin Mohd Hazime
Sungai Petani,
Kedah.

1 ulasan:

Related Posts with Thumbnails