24 Februari 2010

Rindu Terubat



Assalamualaikum...

Segala pujian bagi Allah SWT, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam buat junjungan mulia kekasih hati, Nabi Muhammad SAW, rasul ikutan sepanjang zaman.

Tugasan dan tanggungjawab yang bertimbun betul-betul menguji diri yang lemah ini untuk terus istiqamah dalam menyampaikan dakwah melalui penulisan. Tidak ada banyak masa yang boleh saya luangkan untuk mengarang di hadapan komputer peribadi.

Dalam keadaan sebegini, terus terlintas di benak fikiran saya tentang bagaimana pengurusan masa yang yang diatur oleh para alim ulamak. Saya yakin bahawa mereka lebih-lebih lagi sibuk dengan tanggungjawab dan amanah ilmu untuk disampaikan pada masyarakat.

Masa yang ada digunakan sepenuhnya. Tidur di waktu malam hanya sekadar melelapkan mata sahaja. Buku dan kitab yang ada di sekeliling terus dibaca dan dikaji demi untuk melihat agama islam terus diamalkan oleh masyarakat.

Begitu lemahnya diri ini dalam membahagikan masa yang diberi hanya 24 jam sahaja. Hasil dakwah dan taklim yang disampaikan pun tidaklah sehebat dan setanding hasil para masyaikh. Tetapi dah merasakan seolah-olah sibuk dan tidak cukup masa.

Oleh itu, saya memohon pada Allah SWT semoga dianugerahkan keberkatan masa sepertimana para alim ulamak memperolehinya.

*******

Hampir 3 minggu saya sudah berada di Mesir. Banyak aktiviti dan urusan yang dilakukan khususnya urusan kuliah untuk menyambung pengajian di Al-Azhar. Pengajian bersama masyaikh pun sudah mula rancak sejak berakhirnya imtihan di kalangan mahasiswa Al-Azhar.

Alhamdulillah saya berkesempatan untuk mengikut pengajian kitab Muwatta' karangan Imam Malik, Kitab Syamail Muhammadiyah, dan kitab Al-Hikam karangan Ibnu 'Athoillah As-Sakandari dan kitab hadis Sunan Abu Daui di masjid Al-Asyraf, Jabal Muqattam bersama dengan Sheikhuna Dr. Yusri.


Sudah lama saya meninggalkan pengajian bersama para masyaikh sejak pulang ke Malaysia. Kerinduan untuk mendengar kalam-kalam hikmah yang keluar daripada dada para alim ulamak terubat akhirnya.

Saya terbaca dalam satu kitab karangan Dr. Muhammad Fuad Syakir berjudul "Laisa min Qaul Al-Nabi" (Bukanlah daripada sabda Nabi SAW). Satu kata-kata yang dikeluarkan oleh Abu Darda' yang berbunyi :

"Hanya sanya ilmu itu diperolehi dengan belajar"

Pada hakikatnya ilmu tidak cukup dengan hanya membaca kitab ataupun diambil daripada internet. Tetapi ilmu yang sebenarnya ialah ilmu yang diambil daripada dada para alim ulamak dengan cara berhadapan.

Oleh itu, ilmu yang berkesan ialah ilmu dididik dan ditarbiyah oleh masyaikh atau murabbi. Saya tidak mengatakan bahawa membaca atau menggeledah internet itu bukan belajar, tetapi hakikat ilmu yang memberi kesan pada diri seseorng adalah tarbiyah yang datang daripada hati dan jiwa para alim ulamak.

Semoga coretan yang ringkas ini dapat memberikan anjakan paradigma dalam meneruskan perjuangan di muka bumi ini InsyaAllah.

SEMOGA BERTEMU DALAM HALAQAH ULAMAK

Shahrizan bin Mohd Hazime
Pejabat PMRAM, Masakin Osman,
Kaherah, Mesir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails