26 September 2010

Sambungan Kitab At-Takrirat As-Sadidah Di Perak


Assalamualaikum..

Segala puji bagi Allah SWT, tuhan bagi sekalian alam. Selawat dan salam buat junjungan mulia kekasih hati Nabi Muhammad SAW, penghulu kepada segala nabi dan rasul.Justify Full
Islam mengajar umatnya untuk sentiasa menggunakan masa yang dianugerahkan ke arah syariat Allah SWT. Mereka yang tidak merancang matlamat hidup, tidak akan merasai kenikmatan anugerah masa. Golongan yang merancang pula, harus pandai melaksanakan perancangan tersebut mengikut keadaan suasana sekeliling.

Justeru untuk menjadi seorang mahasiswa yang berfikiran matang, atau pun istilahnya mahasiswa minda kelas pertama, maka mereka perlu menguasai kefahaman FIQH AL-AULWIYAT. Matlamat inilah yang disasarkan oleh PMRAM bagi pembawakan sesi pada kali ini bersesuaian dengan tema "KEMANTAPAN FIKRAH MEMBINA SYAKHSIAH".

Bukan ini sebenarnya yang ingin saya sampaikan, tetapi permakluman tentang sambungan pembacaan kitab fiqh di Rumah Perak Wisma A. Sebenarnya saya akan merasa rugi sekiranya 'post' pada kali ini tidak diselitkan dengan secebis fikrah buat pembaca.

Pada malam ini saya akan menyambung pembacaan kitab At-Takrirat Ad-Sadidah karangan Habib Hasan ibn Ahmad ibn Muhammad ibn Salim Al-Kaff. Perbincangan akan disambung pada perbahasan "Kitab Al-Haid". Kelas tersebut akan bermula selepas solat Maghrib.

Insyallah dengan izin daripada Allah SWT, kelas tafaqquh ini akan berjalan pada setiap hari Ahad dan Rabu selagimana tidak bertembung dengan program yang dilaksanakan oleh persatuan Keluarga Pelajar-Pelajar Islam Perak Mesir (KPIPM).


Semoga usaha yang kecil ini akan diganjarkan oleh Allah SWT dengan balasan syurga dan bidadari di akhirat kelak. Sesungguhnya memahami ilmu fiqh itu adalah lebih utama bagi pimpinan berbanding hafalan semata-mata.

SEMOGA BERETEMU DALAM HALAQAH ULAMAK

Shahrizan bin Mohd Hazime
Pejabat PMRAM,
Masakin Othman, Madinah Nasr,
Kaherah Mesir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails