08 Oktober 2010

"World Class Standard" : Matlamat Yang Sama Dengan Pembawakan PMRAM

Sumber : Web PMRAM

KAHERAH, 7 Oktober - Presiden PMRAM Saudara Shahrizan bin Mohd Hazime menegaskan bahawa PMRAM merupakan sebuah gerakan mahasiswa di Mesir yang mempunyai pembawakan yang selari dengan ajaran Islam.

Sehubungan itu, beliau seringkali menerangkan bahawa antara matlamat utama pembawakan PMRAM pada sesi ini adalah bagi membentuk minda mahasiswa kelas pertama.

Tambahnya lagi, 'World Class Standard' yang disebut oleh YB Mejar Jeneral Dato' Seri Jamil Khir ketika majlis ramah mesra bersama mahasiswa-mahasiswi Mesir di Asrama Rumah Melayu Abbasiah adalah sama dengan matlamat pembawakan PMRAM.

Sehingga kini, PMRAM berusaha membentuk pemikiran mahasiswa Islam agar tindakan yang dilakukan selari dengan garis panduan yang telah ditetapkan oleh Islam.

"Sebenarnya PMRAM memahami bahawa mahasiswa kini bakal mengisi kepimpinan negara di masa hadapan. Justeru PMRAM meletakkan matlamat untuk membentuk minda mahasiswa kelas pertama. Matlamat PMRAM ini sama sepertimana yang diucapkan oleh YB Mejar Jeneral Dato' Seri Jamil Khir bin Baharom". Ujar Presiden PMRAM ketika diminta mengulas lanjut ucapan Dato' Seri.

Beliau menambah, Islam mengajar supaya pimpinan perlu memikirkan kesinambungan pembawakan di masa hadapan. Oleh itu, generasi pelapis perlu dibentuk dan bukannya hanya menunggu.

Justeru PMRAM melaksanakan program dan aktiviti bagi melahirkan mahasiswa yang mampu memimpiin negara di masa hadapan.

Selepas majlis ramah mesra bersama Dato' Seri, beberapa orang Badan Pengurus sempat berbual mesra dengan beliau. Banyak nasihat yang diberikan seperti PMRAM perlu bersifat terbuka serta tidak menjadikan perkara khilafiyah (selisih pendapat) sebagai punca pertelingkahan sesama umat Islam.

Turut hadir sama dalam majlis tersebut Presiden PMRAM Saudara Shahrizan bin Mohd Hazime, Naib Presiden 2 Saudara Mohd Azlan bin Hj Alias, Bendahari Kehormat Saudara Firdauz bin Noh dan Ketua BPP Saudara Mohd Faizudin bin Ghazali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails